Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTS
1TUR 101/ TUR 501Turkish I2+0+022

Dersin Detayları
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans
Bölümü / Programı İngilizce Mütercim Tercümanlık
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Amacı Türk Dili dersi programı öğrencinin ana dilini yeterli ve doğru olarak kullanmasını sağlamak, öğrenciyi bir konu üzerinde etraflıca düşündürebilmek; ona düşündüğünü akılcı, yalın, özgün, etkili bir biçimde yazılı ve sözlü aktarmayı öğretmek; çeşitli kaynaklardan yararlanma, verileri değerlendirme becerisi kazandırabilmek; dinleme, eleştirme, planlı düşünme, düşüncelere saygı duyma ve topluluk karşısında konuşma alışkanlığı verebilmek; başarılı olmada, birikim kazanmada, dinlemenin ve okumanın önemini kavratmak; öğrenciyi iyi bir dinleyici ve okuyucu olmaya yöneltmek amaçlarını içerir.
Dersin İçeriği Dil Nedir?, Dilin Diğer Alanlarla İlişkisi Nedir?, Yeryüzündeki Diller ve Dil Türleri,, Türk Dilinin Gelişimi ve Tarihsel Dönemleri, Dillerin Doğuşu İle İlgili Kuramlar, Türkçenin Yazımında Kullanılan Alfabeler, Türk Dili Çalışmaları, Türkiye Türkçesinin Fonetik Özellikleri, Ses Uyumları, Parçalar Üstü Ses Birimleri, Türkçenin Ekleri, Türkçede Kökler, Sözcük Yapımı, Sözcük Türleri, Sözcük Öbekleri, Cümlenin Ögeleri, Cümle Türleri, Türkçenin Söz Varlığı, Türkçenin Anlatım Gücü, Diller Arası Etkileşim ve Türkçe, Dünya Dillerinin Türk Diline Etkisi, Türkçenin Kullanımı, Söz Varlığı, Yabancı Dille Öğretim bu dersin temel konularını oluşturur.
Dersin Yöntem ve Teknikleri
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Dr.Öğretim Üyesi HAsan Umut AKIN
Dersi Verenler Öğr.Gör. Kudret Ceran
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar Yakıcı, Ali; Üniversiteler İçin Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, Yargı Yay., Ankara, 2017.
1. Aksan, Doğan; Her Yönüyle Dil, TDK Yay., Ankara, 1979.
2. Ercilasun, Ahmet B.; Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi, Akçağ Yay., Ankara, 2004.
3. Ergin, Muharrem; Türk Dil Bilgisi, Bayrak Yay., İstanbul, 1998.
4. Yakıcı, Ali; Üniversiteler İçin Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, Yargı Yay., Ankara, 2017.

Ders Yapısı
Sosyal Bilimler %80
Eğitim Bilimleri %20

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam :
2
% 100

 
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 14 2 28
Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 1 14
Ara Sınavlar 1 2 2
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 2 46

Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra NoAçıklama
1 Dilin tanımı ve işlevleri ile Türkçenin temel özellikleri hakkında bilgi sahibi olur.
2 Dil ve düşünce arasındaki ilişkiyi bilir.
3 Türk dilinin dünyadaki yeri hakkında bilgi sahibi olur.
4 Kendini doğru ve etkili bir şekilde ifade etme becerisi kazanır.
5 Alanı ile ilgili konularda bilimsel metinler oluşturur, alanıyla ilgili bilimsel metinleri anlar ve değerlendirir.
6 Yazma becerisi kazanır.
7 Türkçenin ses özelliklerini, yapısal özelliklerini ve cümle özelliklerini açıklar ve örnekler.
8 Okuduklarını anlayabilecek ve değerlendirebilecektir.


Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 Dilin Tanımı, Dilin Özellikleri, Dil ve Kültür, Dil ve İletişim, Dil ve Düşünce, Türkçenin Dünya Dilleri Arasındaki Yeri, Dillerin Sınıflandırılması: köken bakımından dünya dilleri, yapı bakımından dünya dilleri. Ders Kaynakları Ders Sunumu
2 Türk Dilinin Gelişimi ve Tarihsel Dönemleri, Türkçenin Yaşı, Türk Yazı Dillerinin ve Lehçelerinin Tasnifi, Dillerin Doğuşu İle İlgili Kuramlar, Dilin Türleri: lehçe, şive, ağız, yazı dili, konuşma dili
3 Türkçenin Yazımında Kullanılan Alfabeler: Göktürk, Mani, Uygur alfabesi…, Türk Dili Çalışmaları, Yazı ve Dil Devrimi, Atatürk ve Türk Dili, Türkiye Türkçesinin Fonetik Özellikleri, Türkçenin Hece Yapısı Ders Kaynakları Ders Sunumu
4 Ses Uyumları: büyük ünlü uyumu, küçük ünlü uyumu. Ses Olayları: ses benzeşmesi, ses değişmesi, ses türemesi, ses düşmesi, ses daralması, göçüşme.
5 Parçalar Üstü Ses Birimleri: vurgu, tonlama, durak. Biçim Bilgisiyle İlgili Temel Kavramlar, Türkçenin Ekleri: yapım ekleri, çekim ekleri Ders Kaynakları Ders Sunumu
6 Türkçede Kökler, Sözcük Yapımı: örnekseme, türetme, karma, kısaltma… Sözcük Türleri: anlam bakımından sözcükler, tür ve görev bakımından sözcükler
7 Sözcük Öbekleri: tamlamalar, ünlem grubu, unvan grubu, sayı öbeği, ikilemeler, birleşik eylem öbeği, isim-fiil/ sıfat-fiil/zarf-fiil öbeği, kısaltma öbekleri. Ders Kaynakları Ders Sunumu
8 Ara sınav, Bilimsel Araştırma ve Yazma Teknikleri
9 Cümlenin Ögeleri: yüklem, özne, nesne, yer tamlayıcısı, belirteç tümleci, cümle dışı ögeler. Cümle Türleri: yapısına göre tümceler, yüklemin türüne göre tümceler, yüklemin yerine göre tümceler, anlamlarına göre tümceler. Ders Kaynakları Ders Sunumu
10 Türkçenin Söz Varlığı, Türkçenin Anlatım Gücü. Deyimler, Atasözleri, Deyimler ve Atasözleri Arasındaki Farklar, Alıntı Sözler, Ağız Ögeleri.
11 Diller Arası Etkileşim ve Türkçe, Dillerin Zenginlik Alanları, Tarihsel Derinlik ve Coğrafi Yaygınlık, Söz Varlığı ve Anlatım Gücü, Atasözleri ve Anlatım Gücü, Akrabalık Adlarında Çeşitlilik, İlişki ve Nezaket Sözleri. Ders Kaynakları Ders Sunumu
12 Dünya Dillerinin Türk Diline Etkisi, Eski Türkçe Döneminde Yabancı Dillerin Etkisi, Batı Dillerinin Türkçeye Etkisi.
13 Kitle İletişim Araçlarında Türkçenin Kullanımı, Sosyal Medyada Türkçenin Kullanımı. Ders Kaynakları Ders Sunumu
14 Söyleyiş Bozuklukları, Konuşma ve Yazıda Kısır Söz Varlığı, Yabancı Sözlerin Yoğunluğu, Yabancı Dille Öğretim, Bilim Terimleri, İş Yaşamında Türkçe.
15 Final Sınavı Ders Kaynakları Ders Sunumu


Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12
Tüm 4
Ö1 2
Ö2 3
Ö3 3
Ö4 5
Ö5 4
Ö6 4
Ö7 3
Ö8 4

Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek


https://obs.ankarabilim.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=77870&lang=tr&curProgID=5811